اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

ارزش تجارت جهانی آبزیان به ۱۶۴ میلیارد دلار رسید.

ارزش تجارت جهانی آبزیان به ۱۶۴ میلیارد دلار رسید.

ارزش تجارت جهانی غذاهای دریایی به 164 میلیارد دلار افزایش یافت

توسط جیسون هالند (23 مه 2022)

بر اساس گزارش رابوبانک، تقاضای فزاینده برای محصولات شیلات و آبزی پروری، غذاهای دریایی را به عنوان پرفروش ترین پروتئین حیوانی در جهان تبدیل کرده است.

تقاضای فزاینده برای محصولات شیلات و آبزی پروری، غذاهای دریایی را با ارزش تجاری 164 میلیارد دلار (155.8 میلیارد یورو) در سال 2021، به عنوان بیشترین تجارت جهانی پروتئین حیوانی تبدیل کرده است که با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) بیش از 2.4 درصد افزایش یافته است. بر اساس آخرین نقشه و گزارش تجارت غذاهای دریایی تهیه شده توسط رابوبانک در دوره 10 ساله 2011-2021 تهیه شده است.

“نقشه جهانی غذاهای دریایی 2021” نشان داد که نزدیک به نیمی از تجارت سال گذشته به اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چین جریان داشت که مجموع واردات آنها از 80 میلیارد دلار (76 میلیارد یورو) فراتر رفت. بر اساس تجزیه و تحلیل، تجارت غذاهای دریایی تقریباً 3.6 برابر تجارت گوشت گاو (دومین پروتئین حیوانی پرمعامله) ، پنج برابر تجارت جهانی گوشت خوک و هشت برابر تجارت مرغ در سال 2021 بود. همچنین تأیید کرد که بیش از 55 جریان تجاری به ارزش هر یک بیش از 400 میلیون دلار (380 میلیون یورو) در سال و 19 جریان تجاری اضافی به ارزش هر یک بین 200 تا 400 میلیون دلار (190 میلیون یورو و 380 میلیون یورو) وجود دارد.

کشورهای در حال توسعه نقش عمده ای در صادرات غذاهای دریایی ایفا می کنند و هفت کشور از 10 صادرکننده برتر را به خود اختصاص می دهند و کشورهای توسعه یافته به طور فزاینده ای به کشورهای در حال توسعه برای واردات گونه های با ارزش بالا، به ویژه میگو از هند و اکوادور و ماهی قزل آلا از شیلی متکی هستند. نوول شارما، تحلیلگر غذای دریایی  رابو بانک، که نقشه را با گرجان نیکولیک، تحلیلگر ارشد غذای دریایی رابو بانک نوشته است.

رابو بانک اعلام میکند تجارت غذاهای دریایی از نروژ به  27 کشور اتحادیه اروپا  علاوه بریتانیا همچنان با ارزش ترین جریان تجارت صنعت است، به ارزش بیش از 8.7 میلیارد دلار (8.3 میلیارد یورو) و عمدتاً از ماهی آزاد پرورشی تشکیل شده است. در رتبه دوم تجارت از کانادا به ایالات متحده به ارزش 5 میلیارد دلار (4.8 میلیارد یورو) و تحت سلطه سخت پوستان (به استثنای میگو) به ارزش 3.34 میلیارد دلار (3.2 میلیارد یورو) قرار دارد. پس از آن با 3.3 میلیارد دلار (3.1 میلیارد یورو) تجارت غذاهای دریایی، صادرات از هند به ایالات متحده بود که عمدتاً ناشی از فروش میگوی وانامی پرورشی بود که 80 درصد از صادرات غذاهای دریایی هند به بازار ایالات متحده را تشکیل می داد.

رابوبانک اظهار میکند که 27 کشور اتحادیه اروپا  به علاوه بریتانیا از نظر ارزش با واردات محصولاتی به ارزش بیش از 34 میلیارد دلار (32.2 میلیارد یورو) در سال گذشته، همچنان بزرگترین بازار غذاهای دریایی جهان است. از سال 2013، ارزش این بازار با CAGR 2 درصد رشد کرده است.

واردات غذاهای دریایی ایالات متحده در سال 2021 به 28.1 میلیارد دلار (26.7 میلیارد یورو) رسید که 8.6 میلیارد دلار (8.2 میلیارد یورو) بیشتر از سال 2016 بود، در حالی که CAGR 6 درصد رشد کرده است. میگو، ماهی قزل آلا، خرچنگ و خرچنگ که 91 درصد از کل ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است، رهبری واردات را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش رابوبانک، واردات غذاهای دریایی چین 17.2 میلیارد دلار (16.3 میلیارد یورو) ارزش گذاری شده است. از سال 2013 تا 2021، حجم واردات غذاهای دریایی چین( CAGR) 4.4 درصدی را تجربه کرد، در حالی که ارزش واردات آنCAGR 10.1 درصد بود که نشان دهنده تغییر تقاضا به سمت انواع غذاهای دریایی گران تر است.

بر اساس مطالعه رابوبانک، فراتر از چین، یک روند جهانی به سمت غذاهای دریایی با ارزش بالاتر وجود دارد که نشان می‌دهد همه‌گیری COVID-19 تقاضای بالا برای گونه‌هایی مانند میگو و ماهی آزاد را بیشتر تقویت کرده است. بر اساس گزارش رابوبانک که این روند با افزایش شدید واردات در سال 2021 که پس از قرنطینه اولیه COVID-19 اتفاق افتاد، مشهود است، با رشد ناشی از تقاضا برای میگو، پودر ماهی، خرچنگ و ماهی قزل آلا، که همه آنها در سال گذشته دو رقمی بودند. -رشد سال این گزارش نشان می‌دهد که رشد تقاضا برای این گونه روی هم 94 درصد از رشد جهانی واردات غذاهای دریایی از نظر ارزش را تشکیل می‌دهد که در مجموع 2.4 میلیارد دلار (2.3 میلیارد یورو) نسبت به سال 2020 افزایش یافته است.

نیکولیک  تحلیل گر رابوبانک : «در طول همه‌گیری، شاهد بودیم که پروتئین‌های با ارزش بالاتر مانند گوشت گاو، میگو و ماهی‌های سالمونید نسبت به سایر پروتئین‌ها عملکرد بهتری داشتند، با رشد سالانه ارزش تجاری به ترتیب 16، 17 و 20 درصد». ما همچنین به دلیل چالش‌های موجود در تجارت بین‌المللی مانند افزایش هزینه‌های حمل و نقل و انرژی و ادامه قرنطینه در چین، شاهد قیمت‌های بالای بی‌سابقه‌ای برای بسیاری از گونه‌های غذاهای دریایی هستیم.

با این حال، نیکولیک می گوید که داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تأثیر آن بر تقاضای غذاهای دریایی ممکن است مهم باشد، به خصوص اگر یک محیط رکودی در نیمه دوم سال 2022 یا 2023 ایجاد شود.

او می گوید: «این می‌تواند بر قیمت‌های بازار غذاهای دریایی و ارزش جریان تجاری تأثیر بگذارد.

تحلیل گران رابوبانک می گویند که انتظار دارند تقاضا برای غذاهای دریایی پایدار و سالم در چند سال آینده به افزایش حجم تجارت گونه‌های با ارزش ادامه دهد.

منبع: رابوبانک –  یک شرکت خدمات مالی و بانکی هلندی چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در اوترخت، هلند است. این گروه شامل 89 (رابوبانک هلندی محلی)، یک سازمان مرکزی در هلند، و بسیاری از دفاتر تخصصی بین المللی و شرکت های تابعه است. غذا و تجارت کشاورزی، تمرکز بین المللی اولیه گروه رابوبانک را تشکیل می دهد. رابوبانک دومین بانک بزرگ هلند از نظر کل دارایی است.